לסיפוק הצורך בתחושת הבידוד והריחוק המאפיינים את המדבר לא תמיד מוכרחים לנסוע לעומק הדרום הרחוק. אפשר גם קרוב יחסית, על גבול/קו התפר שבין חלקו הדרומי של מדבר יהודה לצפון-מזרח הנגב. המסלול כאן מקיף את העיר ערד מדרום וממזרח ומציע מכל וכל – מרחבים, תצפיות נוף פנורמיות, ערוצים פראיים ואתגרי עבירות חביבים למתיחת המתלים, והכל במרחק שעה וחצי מתל-אביב.

לאן מטיילים: אזור ערד ודרום מדבר יהודה – ציר הגז, תצפיות נחל חימר ומעלה יאיר.

אבני דרך במסלול: מנחת ערד, ציר הגז, שדה זוהר, הר יהל, הר כיפון, באר אפעה, כביש 258, ציר תצפיות נחל חימר, מעבר חתר, בקתות זרון, כביש 31, צוק תמרור, "ציר רמבו", נחל מורג, חניון לילה מעלה יאיר, תצפית מעלה יאיר, עץ יעלים, נחל רחף, הר אלעזר, נחל קנאים, כביש 3199 (ערד-מצדה).

סוג ואורך המסלול: כמעט מעגלי, כ-58 ק"מ (כולל 3 קטעי כביש: 2 ק"מ מתחילת המסלול על כביש 31 ליד תחנת הדלק פז ועד לכניסה לשטח, 1.2 ק"מ על כביש 258 מבאר אפעה עד לכניסה לציר תצפיות נחל חימר, 1.1 ק"מ על כביש 31 עד לכניסה ל"ציר רמבו"). הזמן בו תגמאו את המסלול יכול לנוע בין כ-4 שעות לממהרים ועד ל-כ-6 עד 8 שעות, תלוי במספר ההפסקות ואורכן.

צילום: דרור ברלי

עונה מומלצת: סתיו, חורף, אביב. הקיץ לוהט ולא נעים. החורף כמובן הכי יפה, אבל עלול להיות קר מאוד גם בצהרי היום ולקראת ערב הטמפרטורות צונחות לערכים מקפיאי עצמות.

עבירות: קל עד בינוני, לרכבי שטח בעלי הילוך כוח. רוב המסלול זורם ואינו ברמת קושי גבוהה, וגם חלק מרכבי פנאי 4x4 ללא הילוך כוח יוכלו להסתדר בחלקים ממנו (עד לתצפית מעלה יאיר, ממנה יצטרכו לחזור על עקבותיהם), בתנאי שהם מוגבהים והנהגות/ים מיומנות/ים ונעזרים ב"עבודות מע"צ" ובהכוונה חיצונית. אתגרי העבירות הם בירידת המדרגה על ציר תצפיות נחל חימר (נק' 16), מעבר חתר (נק' 20), והציר הירוק מ"עץ יעלים" צפונה עד לסוף המסלול על כביש 3199 שלאורכו מעברים מאתגרים ברמת קושי בינונית לכלי רכב בעלי הילוך כוח וקשה לרכבי פנאי כפולי הנעה ללא הילוך כוח.

ניווט: קל. המסלול נע על צירים מסומנים בצבע. הניווט בשיטת איפוס ספידומטר. סקירת המסלול התבצעה באמצעות מפת סימון שבילים מס' 11 ("מדבר יהודה") ואפליקציית "עמוד ענן".

נקודות להפסקה/מנוחה: בקתות זרון, עץ יעלים, נחל קנאים.

שמירת טבע: המסלול נע בשמורת הטבע מדבר יהודה. לא להשאיר אשפה! לא לרדת משבילים! גם בהפסקות מנוחה, החנו את הרכב בצד השביל ולכו ברגל לנקודת ההפסקה/מנוחה. חל איסור על תנועה ושהיה בשטח שמורות טבע בשעות החשיכה.

תדלוק אחרון לפני כניסה למסלול: פז ערד/דור אלון בפנייה ימינה מכביש 31 לכיוון מנחת ערד וכל תחנות הדלק בערד.

צילום: דרור ברלי

ציוד נדרש: רכב שטח 4x4 עם הילוך כוח, תקין ומתודלק, גלגל רזרבי תקין + כלי החלפת גלגל, ציוד חילוץ (רצועות, שאקלים, קומפרסור אויר, ערכת תיקון תקרים(. אוכל ושתיה/מים, קרם הגנה, כובע, נעלי הליכה.

מגבלות צה"ל: אין.

הערות ואזהרות: אין.

סיפור הדרך
מגיעים מכביש 31 לערד ופונים ימינה בצומת של תחנת הדלק פז ערד, לכיוון אזור התעשייה ומנחת ערד. זו נקודת ההתחלה - איפוס ספידומטר. (תדלוק אחרון – בתחנת דור אלון מימין או פז ערד משמאל).

0.0 ק"מ. בצומת הכניסה לאזה"ת ערד. איפוס ספידומטר. נוסעים דרומה, לכיוון מנחת ערד.
0.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. כיכר. ממשיכים ישר דרומה למנחת ערד.
3.0 ק"מ. בכניסה למנחת ערד, ליד שרידי מבנה מבטון. נוסעים כ-100 מטרים בכיוון דרום-מזרח ועולים על שביל מסומן בירוק, סלול בחלקו – שברי אספלט ומהמורות.
3.3 ק"מ. צומת. פונים בשביל הימני ביותר, הראשי, המסומן בירוק. עדיין שברי סלילה ומהמורות.
3.6 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. פונים ימינה בעלייה עם השביל הירוק. מימין – הר קינה.

צילום: דרור ברלי

0.4 ק"מ. מעין פיצול בשביל. התעלמו מהקוליסים שממשיכים ישר על הגבעה, ופנו ימינה עם השביל הירוק.
1.4 ק"מ. מימין – התיישבות בדואים. ממשיכים ישר על השביל הירוק.
2.9 ק"מ. פיצול. מול מתחם "שדה זוהר" – חווה לאיסוף גז טבעי. פעם היה כאן קידוח גז, כיום יש אנטנה סלולרית גדולה. פונים ימינה עם השביל הירוק.
3.5 ק"מ. תצפית הר יהל. מרשים.
6.3 ק"מ. בראש הר כיפון. תצפית יפה. זו גם תחילתה של ירידה מעט תלולה ודרדרתית. פעם הייתה גם חפורה ותחוחה, היום זהו סתם שביל. ובכל זאת – לא יזיק לשלב ל-LOW ולרדת בניחותא, בלי לגעת בבלמים.
10.0 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה, לשביל ישראל, שמצטרף לדרך ראשית רחבה. זהירות מתנועת שמאיות לכיוון מחצבה סמוכה

1.5 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת באר-אפעה, על כביש 258 ("כביש המפעלים", בין צומת חתרורים בצפון לצומת צפית בדרום) איפוס ספידומטר. פונים שמאלה לכיוון צפון-מזרח.

1.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. פניה ימינה לדרך עפר סלולה ורחבה מסומנת בכחול. איפוס ספידומטר. פונים ימינה.

2.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. עיקול בדרך עם שלט צהוב "סוף שביל מטיילים". איפוס ספידומטר. מימין, שביל מסומן באדום – פונים ימינה לשביל האדום.

צילום: דרור ברלי

0.1 ק"מ. פיצול. פונים שמאלה בשביל האדום.
1.2 ק"מ. ירידה במדרגת אבן. רצוי שילוב ל-LOW. רדו בזהירות. נהגי ג'יפונים ישמחו לעזרת מכוון חיצוני ואולי גם לבניית אבנים
3.4 ק"מ. מימין – תצפית ראשונה על נחל חימר – "גרנד קניון הישראלי" (יחי ההבדל הקטן... ובכל זאת מרשים ויפה).
3.7 ק"מ. פיצול – בשביל הימני – טיפוס עם מדרגה קטנה. בשמאלי – מעקף נוח בשיפוע צד קל וירידה עם כמה הצלבות. אנחנו בחרנו בשמאלי.
4.8 ק"מ. פיצול. בשביל הימני המסומן באדום.
5.4 ק"מ. חציית ערוץ וטיפוס קצרצר אך תלול עם הצלבות עמוקות – "מעבר חתר". כאן דרוש הילוך ראשון ושילוב ל-LOW, ובכלי רכב נטולי נעילת דיפרנציאל אחורית ו/או בקרת משיכה אלקטרונית, אולי גם מעט נחישות ובחירת קו נכונה – ואתם למעלה. מחפשי אתגרים ינסו את הצד השמאלי, שם ההצלבות עמוקות ומאתגרות יותר. נהגי רכבי פנאי וסתם כאלה שחוששים – יוכלו למצוא מעקף קל יותר מימין.
7.3 ק"מ. תצפית נוספת על הקניון העמוק של נחל חימר.
9.9 ק"מ. משמאל – גבעת זרון.
10.0 ק"מ. ימין – פנו ימינה לשביל לכיוון שני מבני בטון מעוטרים בגרפיטי צבעוני (יפה או לא – עניין של טעם) – "בקתות זרון" ליד הבקתה השנייה יש תצפית נוף יפה לכיוון מזרח.
10.3 ק"מ. ליד בקתות זרון. לאחר הביקור והתצפית, שבים על העקבות לכיוון נק' 23.
10.5 ק"מ. בנק' 23 על השביל הראשי, האדום. פונים ימינה וממשיכים צפונה לכיוון כביש 31 (ערד – סדום).
11.2 ק"מ – 0.0 ק"מ. על כביש 31. איפוס ספידומטר. פונים שמאלה (קו לבן – בזהירות!. מי שרוצה, יכול לפנות ימינה ולפרסס במקום ללא קו לבן ואחר כך לאפס ספידומטר. לטעמי, פנית פרסה מסוכנת יותר).

1.1 ק"מ – 0.0 ק"מ. פונים ימינה לפי שילוט "מצדה"/"מעלה יאיר". איפוס ספידומטר. משמאל – צוק תמרור. השביל מסומן בשחור ונקרא גם "ציר רמבו".

ציר רמבו. ב-1988 יצא לאקרנים סרט הפעולה של הבמאי פיטר מקדונלד "רמבו 3". בסיפור העלילה המתרחש באפגניסטן הכבושה אז על-ידי הסובייטים, יוצא חייל הקומנדו האמריקני לשעבר, בוגר מלחמת וייטנאם ג'ון רמבו (סילבסטר סטאלון) לשחרר את מפקדו הנערץ הקולונל טראוטמן (ריצ'ארד קרנה) שנפל בשבי הכוחות הסובייטיים.

צילום: דרור ברלי

על-מנת לדמות את נופי אפגניסטן המדבריים-הרריים, צולם הסרט בישראל, במדבר יהודה, והציר עליו אנו נוסעים כעת שימש רבות את סט הצילומים ומכונה מאז "ציר רמבו" (להבדיל מ"ציר רמבו" שנמצא בנגב שהוא קיצור של "ציר רמת בוקר"). בסרט השתתפו גם שחקנים ישראליים רבים, חלקם מוכרים מאוד – ששון גבאי, יוסף שילוח, מתי סרי, אלון אבוטבול, דודי שווה, אבי ברוכים ושבי בן-ארויה.

0.5 ק"מ. צומת. שביל כחול מימין. ממשיכים ישר על השביל השחור.
7.1 ק"מ. שביל אדום מימין. ממשיכים ישר על השביל השחור.
7.4 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת T, שחור-כחול. איפוס ספידומטר. פונים ימינה על השביל הכחול לכיוון מזרח – נחל מורג.
2.6 ק"מ – 0.0 ק"מ. צומת כחול-ירוק. איפוס ספידומטר. ממשיכים ישר על השביל הכחול לכיוון מעלה יאיר.
0.1 ק"מ. שביל שחור מימין. ממשיכים ישר על השביל הכחול
0.9 ק"מ. חניון הלילה מעלה יאיר. השביל הכחול פונה שמאלה. ממשיכים עם השביל הכחול צפונה.
1.6 ק"מ – 0.0 ק"מ. בראש מעלה יאיר, ליד האנדרטה. איפוס ספידומטר. תצפית מרהיבה על ים המלח. לאחר הביקור במקום, שבים על העקבות לכיוון נק' 31

מעלה יאיר. דרך ג'יפים תלולה הקרויה על שם מפקד סיירת הצנחנים יאיר פלד (נרצח ב-1959 בידי בדואים בהר הנגב) שאיתר את  הנתיב ועמד בראש מבצע פריצתו. ראשיתו של המעלה בחוף ים המלח ומכאן הוא עולה צפונה אל שולי הרמה של דרום מדבר יהודה. בראש המעלה יש תצפית מרהיבה על ים המלח, מצוק ההעתקים והסביבה.

במרץ 1959, שכנע פלד את אלוף פיקוד הדרום אברהם יפה, בצורך לפרוץ דרך מראש זוהר לים המלח. העיר ערד עדיין לא הוקמה והכביש היחיד היה כביש באר שבע – דימונה – סדום. המטרה המבצעית הייתה למצוא ציר אפשרי להגעה לירושלים מכיוון דרום ומזרח, אם הירדנים ינתקו ירושלים ממערב, ב"פרוזדור ירושלים". לשם פריצת הדרך, נזקקו אנשי סיירת הצנחנים לעבודת ידיים מרובה וחומרי נפץ, על מנת להתגבר על מצוקים ומדרגות סלע. פלד בחר את "מעלה היעלים" (נקב אום-אל-ביידון) כשביל אפשרי להכשרה עבור כלי רכב ואכן, בשלושה ימי עבודת כפיים מאומצת, הכשירו אנשי הסיירת דרך ירידה לכלי רכב רבי-מינוע.

צילום: דרור ברלי

יאיר פלד נרצח בעת מסע ניווט עם הסיירת בהר הנגב ב-7 לספטמבר 1959. ב-14 לאוקטובר 1959 קרא האלוף אברהם יפה את "מעלה יעלים" על שמו – "מעלה יאיר" והקים גלעד בראש המעלה. בקיץ 2003 חידש גיורא נגרי מעין חרוד את הגלעד באישור רט"ג. ב-5 לאוקטובר 2009 במלאת 50 שנה לנפילתו של פלד, כמו-גם 50 שנה לפריצת המעלה, הוסר הלוט מעל לגלעד המחודש (מקור: ויקיפדיה).

0.6 ק"מ. בנק' 33. ממשיכים מערבה על השביל הכחול.
1.4 ק"מ. בנק' 32. ממשיכים ישר על השביל הכחול.
1.6 ק"מ – 0.0 ק"מ. בנק' 31. איפוס ספידומטר. צומת כחול-ירוק. פונים ימינה לשביל הירוק. (כאן גם מסתיים הטיול עבור רכבי פנאי ללא הילוך כוח, והם שבים על העקבות לכיוון "ציר רמבו" וכביש 31).
0.3 ק"מ. פיצול. מימין – "עץ יעלים". נקודה מוצלת מומלצת לעצירת קפה. השביל הימני מוביל לעץ. פונים ימינה (מי שלא מעוניין, ימשיך ישר ויוריד 200 מטר מחישוב המרחקים).
0.4 ק"מ. ליד עץ יעלים. לאחר ביקור במקום, שבים על העקבות לנקודה 38
0.5 ק"מ. בנקודה 38. פונים ימינה וממשיכים צפונה על השביל הירוק
5.6 ק"מ. מתחילה ירידה עם הצלבות ומדרגות וקטע ארוך למדי עם אבנים וטרשים, כולל עליות קצרות אך קשוחות. רצוי מאוד לשלב LOW ולנהוג לאט ובזהירות.
7.4 ק"מ. חציית ערוץ נחל רחף.
9.3 ק"מ. מימין – הר אלעזר.
11.6 ק"מ. ערוץ נחל קנאים. שני עצי שיטה קטנים, מקום מתאים להפסקת קפה אחרונה.
14.0 ק"מ. על כביש 3199 (ערד-מצדה). סוף המסלול.

צילום: דרור ברלי

היציאה ממסלול הטיול לכיוון ערד נעשית על כביש ערד-מצדה (3199) שהוא הכביש ללא מוצא הארוך בישראל; אורכו מערד ועד לשער הכניסה למצדה הוא כ-19 ק"מ. כביש זה עשוי מפיתולים, עליות, ירידות ושכרון-חושים מוטורי עבור חובבי נהיגה ספורטיבית – אבל: חשוב לזכור שאנחנו נוהגים כאן ברכבי שטח שאינם ספורטיביים בעליל – מי שרוקן אויר מהצמיגים לפני הטיול, ינפח אותם באמצעות קומפרסור נייד לפני שעולה על הכביש הזה, שעבור מי שלא מכיר אותו היטב, עלול להיות גם מסוכן ולעתים יש עליו תנועה ערה של אוטובוסים לכיוון מצדה ושל מטיילים לכיוון "כפר הנוקדים" הממוקם בבקעת קנאים – על כן סעו עליו לאט ובזהירות. יש לשים לב כי שדה הראייה בנקודות רבות בכביש זה כמעט ואינו קיים, לקחת בחשבון כי הכביש עצמו צר, וגם לקחת בחשבון כלי רכב הבאים ממול, אינם נראים ועלולים למצוא עצמם בנתיב שלכם.

הכביש מגיע לבית העלמין של ערד, פונה שמאלה בחדות מול בתי שכונת שקד הצפון-מזרחית של העיר הממוקמת על הר כידוד, ומטפס לכיוון צומת כידוד שבקצה המזרחי של העיר, סמוך לבתי המלון. כאן פונים ימינה ונוסעים ישר, וליד קניון ערד פונים שמאלה לכיוון דרום לכיוון הכיכר שבכניסה/יציאה מהעיר, על כביש 31.